Här finner ni allmän information om fluglinor. Vi går genom linans olika delar och hur det kan påverka resultatet. Jag rekommenderar er att läsa då det finns mycket information, en och annan aha-upplevelse.
Om ni har frågor som rör fluglinor eller vill ha köpråd, hör av er. Kontakt info finns under fliken "info om".
Varför Netlines
Netlines är specialiserade på fluglinor som är det mest krävande området inom flugfiskets värld. Få om ens någon lägger ner lika mycket tid och resurser på att testa olika kombinationer. Man har någonting att jämföra med.
Det är alldeles för många som går runt våra vatten med sina spön laddade med linor som inte håller måttet.
Det är en enorm skillnad på att ha en lina som fungerar "sådär" och en lina som passar klockrent. Jag har sett det och har hjälpt många att nå dit. Att hitta rätt lina till ditt spö kan ge flera meter längre kast och göra kastandet mindre slitsamt. Det är spöet och linan som ska göra det mesta jobbet. Inte du. För övrigt, Netlines utvecklar egna fluglinor också, se vår nya lina Dynamic. En mycket välkastande och prisvärd lina.
Fluglinan - prio ett!
Den enskilt mest betydelsefulla komponenten i fiskeutrustningen är fluglinan. Det är fluglinan som avgör hur djupt man fiskar. Det är fluglinan som presenterar flugan. Fluglinan påverkar kastandet och fiskandet väsentligt. Alldeles för ofta så ser man fina premium-spön som har kombinerats med mediokra fluglinor. Det handlar i regel om okunskap.
Ett flugspö kan bara bli bra om man försett det med en bra passande fluglina. Man kan göra ett bra premium-spö mediokert eller rent av dåligt genom att välja en dåligt passande fluglina. Ja även om man har valt rätt linklass.
En bra lina kan skjuta ut mer än 15 meter skjutlina medan en sämre dito mäktar bara med ett antal meter skjutlina.
Sammanfattning, det spelar ingen roll hur bra flugspö du har om du slarvar med valet av fluglina. Fakta.
Det är när man skjuter lina, kastar i vind, kastar med tempoväxlingar, underhandskastar, precisionskast med torrflugor mm. Det är först då som man ser vad linan går för. Ja, kastaren ska också klara av sin uppgift.
Om Linklassning
AFFTA, tidigare AFTM, systemet baseras på att man väger de första 9,14 metrarna (30 fot) av linan. Systemet klassar då in vikten och ger dem ett nummer som anger linklassen. Genom att följa detta nummer så ska man kunna hitta passande fluglinor till sitt spö. Systemet är inte vattentätt och olika lösningar har diskuterats länge. Läs nedan varför.
Om Spöklassning
AFFTA-systemet är verkligen flexibelt. Det är spötillverkarna som har satt systemet ur funktion. Dagens allt snabbare och styvare spön kräver mer vikt för att komma till sin rätt. Flera kända spömärken trivs bättre med högre vikt än det som AFFTA anger. Idag så ser vi rekommenderade linvikter på 12 gram för linklass 5 och 14 gram för linklass 6.
AFFTA-vikten för klass 5 och 6 är 9,1 respektive 10,4 gram. Bara att vänja sig för ingenting kommer ändras på bra länge.
AFFTA-systemet är inte helt oanvändbart. Det ger en rekommendation som långtifrån alltid är helt korrekt.
Varför Cortland?
Cortland tillverkar alla sina fluglinor i USA. Cortland har tillverkat fluglinor sedan 1915. Cortlands "grej" är coatingen, som är slät om glas. Smuts och vatten har svårt att få fäste på den släta ytan vilket ger linorna ett riktigt bra glid som håller i sig längre. Nu när priserna på de amerikanska fluglinorna har skenat så ligger Cortlands linor bra till i pris. Sett till kvalitet och kastegenskaper så är Cortland minst lika bra som konkurrenterna. Vi är flera som går längre än så och påstår att de är fluglinorna som kastar bäst. Testa en så förstår du vad vi menar.
Vanlig Skröna
Den vanligaste förekommande skrönan: "med god kastteknik så kan man kasta bra med vilken lina som helst". Om påståendet stämde, betyder det att en duktig kastare inte kan känna skillnad på olika fluglinor? "Alla kastar ju lika bra".
Påståendet är fel och grundar sig på okunskap. En skidåkare på elitnivå har god teknik. Betyder det att de kan åka bra med vilka skidor som helst? Jag har själv god kastteknik och vet därför att påståendet inte stämmer.
Friktion
Det finns två former av friktion, kemisk och mekanisk friktion. Kemisk friktion innebär att man applicerar någon form av kemikalier i linans coating för att reducera friktionen. Mekanisk friktion innebär att man minskar friktionen genom att reducera kontakten mellan olika ytor.
Ett exempel på detta är att man tillverkar linor som har ett mönster intryckt på linans yta (små spår/gropar) vilket reducerar kontakten med spöringarna.
En lina med slät yta, smuts har svårare att få fäste. Linor med ojämna ytor borde rimligen få problem med att smutsen fäster lättare. Vi får återkomma till detta ärende.
Testmetoder
Vi som följer marknaden vet att det kommer ständigt produkter som ska vara bättre eller rent av revolutionerande.
Om det inte är friktionen som minskat så är det hållbarheten som har ökat. Det handlar ofta om aggressiv marknadsföring. När man tar del av deras egna tester så lovar de ofta för mycket.
Flera av dessa tester utförs i laboratorium-miljöer och är inte alltid relevanta. Fluglinor används på flugspön i vatten utomhus, där pollen, kalk, smuts mm påverkar resultaten. Fluglinor måste fungera bra under verkliga förhållanden.
Linminne
Linor som är spolade på en flugrulle tar i regel form efter spolen. Vi kallar det för linminne. Fluglinor tillverkas av en kärna belagd med en plast. Valet av kärna och plast ger linan dess hårdhet. Fluglinor som fiskas i tropikerna är hårdare än de linor som ska fiskas här uppe i det kallare norr. Plast reagerar på värme och kyla. De flesta fluglinor har rullminne. I de bästa av världar så kan man sträcka dem raka och minnet försvinner. Men inte alltid. Det hänger även ihop med vilken typ av kärna som linan har. Stumma kärnor är svåra att sträcka. Läs längre ner.
Flugrullens spoldiameter påverkar också linminnet. Liten spoldiameter ger större problem med minne och trassel.
Low/No Stretch
Fluglinor har olika kärnor beroende på vilken typ av lina det handlar om. Det finns kärnor som är flexibla i olika grad. Det nya är s.k Low stretch och no stretch vilka har låg eller ingen töjbarhet alls. Dessa påstås ha fördelar mot linor med flexibel kärna. Kastmässigt så skiljer ingenting. En fluglina väger så pass lite i luften så att den kan inte "flexa" över huvudtaget. Det här har bekräftats av världens största lintillverkare, som också råkar ha noll antal linor med stum kärna i sitt program.
Ett problem som low stretch-linorna tillför är mer linminne. Alla linor tar form efter spolen de är lindade kring.
Att få bort detta minne så måste linan ha en viss flexibilitet (kunna sträckas). En stum lina kan inte sträckas och linminnet är svårt att få bort. Troligen så förvärras problemet ju äldre fluglinan blir (coatingen blir allt hårdare).
Bra stretch på en kärna är ca 5%. En lina som är 30 meter lång kan sträckas ut till ca 31,5 meter. Då får man bort minnet.
Fluglinor vs. Vatten
Efter en timme eller två, har du märkt hur linan har tappat glidet? Ljudet, linan låter som en stålwire i spöringarna. Dubbeldragen blir allt trögare. Du känner igen det. Vi kallar det för "klister-coating".Vatten har med spöringarnas hjälp gnuggats in i linans porer. Den blöta linan klibbar mot spöklingan. Det här är det vanligaste felet på fluglinor idag.
Om du vill minimera risken för det så måste du hålla linan ren. En smutsig lina och vatten är ingen trevlig kombination.
På den här punkten så är Cortlands linor de bästa. De behåller glidet längre än konkurrenterna.
Rengöra Linan?
Rena linor kastar längre och bättre, de trasslar mindre och till sist så håller de längre (krackelerar inte lika snabbt).
En fluglina som är ren kastar bättre, håller längre och trasslar mindre, med vilka argument låter man bli att rengöra
sina fluglinor? Man kan välja på att rengöra sin fluglina som tar ett par minuter eller fortsätta fiska med sin smutsiga lina som kastar och glider dåligt hela dagen.
För rengöring så rekommenderar jag i dagsläget endast två kända medel, Cortland och Tiemco Fly Line Cleaner. Det finns produkter avsedda för bilar (bilplast) som kan ge liknande effekt på linan. Jag avråder användandet av dessa medel då de innehåller lösningsmedel som torkar ut coatingen.
Det finns även andra kända rengöringsmedel för fluglinor som är totalt värdelösa. Dessa medel ger motsatt effekt (ökar friktionen). Tiemco's medel har stoppats av kemikalieinspektionen. Innehållsdeklarationen är oklar. EU har förbjudit vissa linmedel som säljs på flaska. De får dock säljas som preparerade pads.
Vem Tillverkar?
Idag så har de stora tillverkarna av fluglinor slutat att tillverka s.k OEM-linor som säljs under andra namn/varumärken. Vill ändå lyfta poängen. Varje tillverkare oavsett produkt kommer aldrig någonsin tillverka bättre produkter som säljs av någon annan under ett annat namn. De fyra stora är Cortland, Scientific Anglers, Rio och Airflo.
Alla de kommer alltid att sälja sina egna bästa produkter under sitt eget namn. Det här är ren marknadslogik.
Master-Novis?
En novis använder mest linans främre del och kastar med spötoppen. Mastern kastar med linans bakre del i spöringarna och hämtar kraften ur spöets starkare nedre del. Mastern gör färre luftkast och skjuter mer lina. Novisen kastar mestadels likadant, med många luftkast och skjuter små mängder lina. De kastar inte särskilt långt.
Mastern ställer högre krav på sina fluglinor. Kraven grundar sig på bästa möjliga kastprestanda. Detta betyder inte per automatik "längsta möjliga kast". Det betyder oftare att man kan nå långt med en liten kraftinsats. En novis med sin sämre teknik ska absolut inte slarva med fluglinevalet. Rätt lina ger alltid fördelar. En master slarvar aldrig med sin utrustning.
År 2018
Ända sedan tidigt 90-tal fram till år 2018 så kan jag inte påstå att någon större utveckling har skett på fluglinesidan. Det har lovats stort och mycket, det ena bättre än det andra. Men ingenting som man har märkt av. Någon tillverkare har reducerat friktionen på sina linor med många procent. Rimligtvis så borde man kasta längre med dem, samt kunna kasta med mindre kraft mm. Men icke. De gamla linorna kastade likadant som de nya. Kunde inte upptäcka några betydande skillnader.
År 2018 så kom Cortland med sina nya linor. Dessa hade klart bättre coating än föregångarna. Fram till 2018 så kapade jag alltid till mina egna linor. Detta för att de WF-linor som fanns hade för dåligt glid. Efter 2018 så har jag inte kapat till en enda lina. Det räcker som bevis för mig. Kapa linor = kapa klump av DT-linor som kopplas ihop med en running line (så kallad custom-lina).
Flugline-tester
Det har inte gjorts ett enda seriöst test på fluglinor i Sverige och det kommer inte att ske heller. Först och främst så är det knepigt att genomföra rent praktiskt. Man måste få ihop en erfaren stab som har goda kunskaper. Testet måste göras av fristående personer som inte har några lojaliteter åt något håll. Fiskemagasinen kan inte göra det då de lever på reklampengar. De skulle aldrig bita den hand som föder dem. Bedömningen kommer också bli väldigt knepig.
När är en fluglina bra? Ska det vara kompromissen som är okej på det mesta eller ska det vara specialist-linan som är optimerad för sitt ändamål?