Fluglinor

Om Fluglinor

Här finner Ni allmän information om fluglinor, på detaljnivå. Jag rekommenderar er alla att läsa det. Flera läsare som har tagit del av informationen har hört av sig och tackat för det. Jag får också mycket beröm. Det här säger jag för att du ska få inspiration till och att orka läsa det själv. Efter att Ni har läst det, hör gärna av er om ni har frågor eller funderingar. Fluglinornas värld är inte enkel att förstå och det kan bli kostsamt att navigera sig fram där.

Om Linvikt.


AFFTA, tidigare AFTM, systemet baseras på att väga de 30 första foten på fluglinan (9,14 m). Alla Cortlands linor med klumpar längre än 9,14 meter (30 fot) vägs vid 9,14 m. De första 9,14 m av en Trout Boss i klass 5 väger 10,4 gram, Klumpen på Trout Boss är 10,8 m  lång (1.7 meter plus). Totala klumpvikten väger kring 12 gram.
Alla linor med kortare klump än 9,14 meter som t ex Compact-serien, där väger man hela klumpvikten i grain.
1 Grain = 0,0648 gram. En Compact Float 5/6 väger 200 grain, det räknas så här: 200 x 0,0648 = 12,96. Hela klumpen väger kring 13 gram.


Hårda-Mjuka fakta


Vi tar det direkt. Man kan grovt dela in fluglinor i två grupper, de hårda och de mjuka fluglinorna. Det handlar om plasten, dvs hur hård coatingen är. Detta har fundamental inverkan på hur linan fungerar i praktiken.
Generellt, en mjuk coating har egenskaper som klarar av kyla, har lågt linminne, ligger rakare på vattnet och kan upplevas som trevlig att handskas med. Det är vad man har prioriterat. Konsekvensen av det blir en lina med dåligt glid.


En hård coating ger linan bra glid, klarar av högre linhastigheter och har bättre slitstyrka. När man skjuter en lina med hård coating i höga hastigheter så "rinner" den lättare genom spöringarna. Det klarar inte en mjuk lina av. Det märks oftast på att linan slår öglor runt första spöringen (linförarringen). Ni som har erfarenheter av shooting head-linor vet vad jag talar om.


Det är i dagsläget inte möjligt att tillverka mjuka fluglinor som har riktigt goda kastegenskaper.

Vill du ha bästa möjliga kastprestanda eller en lina som ligger rakare på vattnet?

Det här låter värre än det är. Cortlands linor som har hård coating kan sträckas och de ligger tillfredsställande rakt på vattnet. Om det här är ett problem så finns det en lösning, välj en mjukare lina, som samtidigt ger dig sämre glid.

Det är bara att välja, man kan inte få allt.


Fluglinan är prio ett!


Fluglinan är prio ett i hela utrustningen. Det är linan som avgör hur bra du kan kasta på din fiskeplats. Dåligt linval ger alltid dåligt resultat som ingen kastteknik i världen kan ändra på. Antalet premium-spön som jag har sett som har gått med undermåliga fluglinor är för många. Vill du förstöra för dig själv? Välj en dålig fluglina.

Det är när man skjuter mängder med lina, kastar i vind, kastar med tempoväxlingar, underhandskastar, precisionskast under torrflugefisket, det är först då som din lina sätts på prov. Undermåliga linor blir din begränsning, står i vägen för din fortsatta utveckling. Fluglinan är också det sista som du ska spara in pengar på.


En rallybil som har stark motor och övriga komponenter i toppklass, om man slarvar med däckvalet så spelar resten ingen större roll. Den goda prestandan går förlorad eftersom däcken inte klarar av att hålla väggreppet. Samma förhållande råder mellan flugspön och fluglinor. Att köpa ett flugspö för 13 000 kr och förse den med en dålig eller medioker lina, det blir inte bra. Jämförelse, ett spö för 1500 kr försedd med en "topp-lina" ger bättre kastprestanda.


Flugspön kräver bra fluglinor för att fungera fullt ut. Detta gäller oavsett hur duktig kastaren är. Vanligaste förekomande skrönan är att "med god kastteknik så kan man kasta bra med vilken lina som helst".

Jag tillhör de som kan kasta bra och vet därför att påståendet är inkorrekt. 

Det är ingen slump att inom så gott samtliga sporter så använder eliten alltid det bästa material som finns att tillgå.


Fluglinor vs. Vatten











Fluglinor påverkas negativt av vatten. Som exempel, ta en torr plastpåse och pressa den mot ett fönster. Plastpåsen kommer snabbt att ramla av. Doppa plastpåsen i vatten och gör om samma sak. Plastpåsen kommer klibba fast mot fönstret. Det händer med fluglinor också. De klibbar fast mot spöklingan, särskilt i bakkastet.
Fluglinor som har "texture eller sharkskin-ytor" har inbyggda ojämnheter i linan. Detta för att reducera linans kontakt med klingan och spöringarna. En torr och ren lina får teoretiskt lägre friktion. Men fluglinor används ju i vatten!
Linor med inbyggda porer och ojämnheter är rena smutsmagneter. Ett riktig tankevurpa av ingenjörerna.


Se på bilden ovan som illustrerar en ojämn och en jämn yta. De svarta prickarna är smuts och vatten. På jämn yta så får inte smutset eller vattnet fäste på samma sätt. Det tar längre tid. På den ojämna ytan så hamnar smuts och vatten i porerna, ojämnheterna. De gnuggas in där med hjälp av spöringarna. Smutsen blir svår att komma åt och det byggs bara på. När vattnet hittat till dessa kaviteter så har du fått det som vi kallar för "klister-coating", dvs linan klibbar fast mot spöklingan och skjuter dåligt. Precis samma effekt som med den blöta plastpåsen ovan.

Dessutom så absorberar fluglinor vatten. De blir allt mjukare och tappar snabbt glidet, ibland redan efter 20 minuter.


När Sharkskin-linorna kom så dömde jag ut dem direkt. Ingenjörerna hade löst ett problem och skapat ett annat, till det sämre. Ingenjörer är duktiga på tillverkningsparametrar, plaster, kemikalier mm. De har inte alltid koll på vad som händer ute i verkligheten. Slät ytor är det som fungerar bäst.


Cortland har alltid haft slät yta på de flesta av sina linor. Cortlands släta yta ger inte smuts eller vatten samma möjligheter att fastna. Det tar längre tid. I realiteten så betyder det att Cortlands linor behåller glidet längre.


Viktigt - Vem Tillverkar?


Det finns en handfull fluglinetillverkare i världen idag. De fyra stora är Rio, Scientific Anglers, Airflo och Cortland.
Dessa fyra tillverkare ligger bakom majoriteten av alla fluglinor som finns på marknaden idag.

Linorna tillverkas efter beställarens egna specifikationer och bär beställarens eget namn/logga. Nu till det intressanta!


Här följer lite hårda fakta: Det bästa som varje fluglinetillverkare producerar är det som de säljer under sitt eget namn, egen logga. Ingen fluglinetillverkare i världen kommer någonsin producera bättre fluglinor till någon annan som säljs under ett annat varumärke. Det här är ren marknadslogik!


Alla "haussade" varumärken som saknar egen tillverkning, de sitter i knät på tillverkarna.
De får vackert finna sig i att som bäst få tillgång till det "näst bästa"
.
De stora tillverkarna kan det här och är de som sitter på kompetensen. Ingen utifrån kan komma till dem och tala om hur de ska göra. De som har maskinerna och tekniken, de testar allt, har testat allt!
Söker efter det bästa? Välj en lina tillverkad av någon av de fyra stora.


Linminne


Linor som är spolade på en flugrulle tar i regel form efter spolen. Vi kallar det för linminne. Fluglinor tillverkas av en kärna belagd med en plast. Valet av kärna och plast ger linan dess hårdhet. Fluglinor som fiskas i tropikerna är hårdare än de linor som ska fiskas uppe i det kallare norr. Plast reagerar på värme och kyla.

Flugrullens spoldiameter påverkar linminnet. Liten spoldiameter ger större problem. Läs mer under fliken "Flugrullar".


Jag hör ofta klagomål på att fluglinor har minne och ligger inte rakt på vattnet. Jag har diskuterat detta med tillverkarna. Sanningen är enkel, om du vill ha en lina som har lågt linminne och ligger rakare på vattnet så blir det en fluglina som är mjuk i coatingen. Ju varmare väder, desto mjukare och klibbigare blir den. En mjuk fluglina glider sämre och trasslar mer än en hårdare dito. Vi som kan kasta långt vet att mjuka fluglinor har en tendens att trassla sig runt första spöringen. Vill du verkligen ha en fluglina med sådana egenskaper?


Så gott som samtliga tillverkare har gått åt det hårdare hållet. Hård coating ger bättre glid och hållbarare linor. Hård coating trasslar inte lika mycket. Hård coating får också mer linminne och ligger inte spikrakt på vattnet. Det är bara att välja! Du kan inte få allting samtidigt. Om du prioriterar en "rak lina" före en lina som skjuter och håller bra, då antar jag att du tillhör de som inte kastar särskilt långt. Då har jag ett förslag, testa en lina med hårdare och halare coating, som inte ligger lika rakt på vattnet, men du kommer att kasta några meter längre. På korta kast så är varje vunnen meter viktig. Några meter längre kast betyder att du kommer att fånga mer fisk.


Vad Ska Du titta efter?


Jag ska avdramatisera det direkt, det finns inga mirakel-taperingar på fluglinor! Alla tillverkare av fluglinor har idag bra fungerande taperingar. Linorna i respektive klass väger ungefär lika mycket. Det är inte där skillnaderna finns. Det som du ska titta efter, lägga märke till är följande: "Hur länge behåller min fluglina glidet i praktiskt fiske?".

Redan efter 15 minuter i vatten så kan man ibland både höra och känna skillnaden i spöringarna. Linar låter sträv och skjuter inte bra längre. Bli inte förvånad om det händer på linor som kostar en bit över tusen kronor. Det är här som Cortland kommer in. Cortlands linor behåller glidet länge, t ex en Trout Boss glider bra i flera timmar.


Jag har noterat att en av de stora tillverkarna har idag liknande yta på sin coating som påminner om Cortlands, som de har haft i urminnes tider. De har förstått!

Den andra stora, de hade en period med sträva ytor på sina linor som lät illa i spöringarna och som var rena smuts-magneter.  Vilken tankevurpa! Med praktisk erfarenhet och teknisk förståelse så hade det kunnat undvikas.


Dyrt Premium-spö?


Äger du ett premium-spö för runt 10 000 kronor eller mer? Är du helt säker på att du har valt rätt lina till ditt spö? Att besöka en redskapshandlare och köpa den bäst säljande fluglinan på marknaden är ingen garanti för att det blir rätt.
Varje år så får jag testa utrustningar som går på "halvfart", dvs linvalet har ställt till det. Dyra linor som inte ger full prestanda. Det kan handla om bra linor, men inte rätt lina för det spöet.
Det är vanligare än vad de flesta tror.
Ett spö för 10 000 kr, som går på 65% av sin kapacitet, var det så du hade tänkt?


Hitta rätt Fluglina?


De stora tillverkarna har runt 70 olika modeller i sitt sötvattensprogram. Finns det 70 olika behov för sötvattenfiske? Självklart inte. De flesta linorna är kopior på kopior som inte tillför någonting. Detta urval gör det inte lättare.

Att med bristande erfarenhet börja prova sig fram kommer ta tid och bli dyrt. Anlita de som kan så sparar du både tid och pengar.


Master vs. Novis

Jag tillhör de teknisk skickliga kastarna och märker snabbt när en fluglina inte håller måttet. Om en fluglina sätter begränsningar för mig så kan jag garantera att den också sätter pinnar i hjulet för andra. En fluglina som fungerar bra för mig kommer också att fungera bra för de flesta. Två saker som särskilt utmärker sig är fel vikt och dåligt glid.
Om du råkar på båda två samtidigt så kommer du få problem!
Jag använder inte termen "Novis" i något nedlåtande syfte. "En oerfaren kastare" kräver så många fler bokstäver.


Master-Novis, skillnader?


Vad skiljer en skicklig kastare från en medelgod eller en novis? Enkelt förklarat, en duktig kastare varierar sin kaströrelse efter omständigheterna. De kan ta ner tempot, ändra snabbt riktning och dra till för att öka farten på linan igen. De kan också öppna upp linbågen för att snabbt "nypa ihop" densamma igen. Novisen har sitt tempo, sin kaströrelse, det finns få eller inga variationer alls.
Jämför detta med en duktig golfspelare. De vet vilka klubbor som gäller för olika typer av slag. De kan kontrollera slagen, en hook, en slice samt slå rakt. Det handlar om kontroll helt enkelt.


Linval Master-Novis?


En novis använder mest linans främre del och kastar med spötoppen. Mastern kastar med linans bakre del i spöringarna och hämtar kraften ur spöets starkare nedre del. Mastern gör färre kast och skjuter mer lina. Novisen kastar mestadels likadant, med många luftkast och skjuter lite lina. De kastar inte alltför långt.
Mastern ställer högre krav på sina fluglinor. Kraven grundar sig på bästa möjliga kastprestanda. Detta betyder inte per automatik "längsta möjliga kasten". Det betyder oftare att man kan nå långt med en liten kraftinsats. En novis med sin sämre teknik ska absolut inte fuska med fluglinevalet. En sann master fuskar aldrig.

Varför Netlines


På de olika flugfiskeforumen så är den vanligast förekommande frågan "Vilken fluglina ska jag ha?".

Redan här så upptäcker vi att det här kan vara komplicerat. Att testa och jämföra olika fluglinor är krävande och få, om ens någon lägger ner mer tid på det här än vad jag gör. Det krävs en god kastteknik, teknisk förståelse och en förmåga att kunna analysera och värdera resultaten korrekt. Kunskap och erfarenhet helt enkelt.

Har du erfarenhet av fem eller femhundra fluglinor? En snickare som har byggt femhundra hus är kunnigare än en snickare som har byggt fem hus.


Jag testar alla linor som vi säljer. Jag testar även konkurrenternas produkter, försöker hålla koll på vad konkurrenterna har för sig. Den här biten är Netlines styrka. Det finns få, om ens någon som lägger ner mer tid och resurser på tester än vad jag gör. Kort sammanfattat: Jag skulle inte vilja byta sortiment med någon av de andra.


Grovt generaliserat av vad jag hör: "Handlarna tycker ju att alla fluglinor är lika bra". Det här grundar sig troligen på att handlarna sällan testar det som de själva säljer. Handlarna kan också ha bristande kunskaper rörande fluglinor. Det kan också vara så att kasttekniken inte är tillräckligt god för att avgöra vad som är bra och vad som inte är det.

Då blir man ett lätt offer för en aggressiv marknadsföring, vilket stora delar av fluglinemarknaden vittnar om.

Tankeexperiment

Vi låter samtliga fluglinetillverkare i världen tillverka linan på bilden ovan. Detta ska de göra med mycket snäva toleranser. Tanken är att alla linorna ska bli så identiska som möjligt. De ska ha exakt samma mått och väga exakt lika mycket. Kommer alla linor att bete sig likadant, vara lika bra?

Svar NEJ. Det blir fluglinornas coating som kommer att fälla avgörandet. Bäst och halast coating vinner!


Varför Cortland?


Cortland började tillverka fluglinor år 1915. Alla Cortlands fluglinor tillverkas i Cortland, New York i USA.
Cortlands styrka, som är den avgörande skillnaden är kvaliteten på coatingen. Cortland har ett klart övertag här.

Jag har sett flera duktiga och medelgoda kastare häpna över de fina kastegenskaperna. De här personerna har använt spön och fluglinor som vardagligt kallas för "marknadens bästa". Om de känner av samma saker som jag gör, då är det en bekräftelse på att jag inte är "ute och cyklar". Vill du testa? Ta med de bästa linorna som du känner till och kom förbi och testa, jämför. Efter det så vet du!


Lägre Friktion?


Andra fabrikat har fluglinor med "50% lägre friktion än konkurrenterna". Ta det här med en nypa salt. Dessa tester är utförda i kliniskt rena laboratorie-miljöer vilket är totalt irrelevant. De testar friktionen i en maskin. Fluglinor ska användas i vatten och utsätts för smuts, salt, alger, kalk, pollen mm. Jag testar regelbundet även dessa "50%-linor".

Jag använder inte dessa "50%-linor" själv till fisket. Ni kan ju fundera på varför!
Om det verkligen handlar om 50% lägre friktion så hade jag självklart använt dessa linor. Dessutom så skulle jag kasta flera meter längre med dem. Men så är icke fallet, varken på gräsmattan eller ute vid vattnet!
Ute vid vattnet så är Cortland alltjämt "kung".


2018 Game Changer


År 2018 hände det. För första gången sedan 80-talet så hände någonting positivt. Cortlands nya linor från 2018 och framåt är någonting helt nytt, någonting bättre. Cortlands nya linprogram har den halaste, bästa och finaste coatingen som jag har sett. Den värmebehandlade coatingen "HTx" gjorde sitt intåg. Du som använder fluglinor av andra märken, jag tror att du skulle märka av skillnaden. De nya linorna har väldigt låg friktion, tål vatten bättre, behåller glidet längre.


Före år 2018 så "kapade" jag mina egna custom-linor. Genom åren så har jag har "kapat" hundratals linor. De WF-linor som fanns att köpa hade för dåligt glid. Detta kunde man komma runt genom att välja klumpar som kombinerades med bra skjutlinor. Efter år 2018 så har jag inte kapat till en enda lina. Ett verkligt bevis om något!



Cortland i Sverige


Cortland är stora internationellt men små på den nordiska marknanden. Detta beror på varumärkets tidigare generalagenter som knappast kan göra anspråk på att ha gjort ett bra jobb. Marknadsföring är viktigt och Cortland har saknat en god representant för varumärket i norden. Det innebär att Cortland har halkat efter i marknadsföringen. Att marknadsföringen har betydelse finns det bevis för. Flera av de bäst säljande fluglinorna i norden under de senaste decennierna har varit rätt mediokra produkter som inte har tillhört de stora tillverkarnas premium-segment.


Bedömningen av Fluglinor


Det är inte tycke och smak som avgör när en fluglina är bra. En del fluglinor kastar bättre än andra och detta kan man testa och mäta fram. Jag bryr mig inte om vad fluglinor presterar i rena laboratorie-miljöer. De får ha hur låg friktion som helst inne på labbet. Fluglinor används utomhus i vatten. Där gäller helt andra spelregler. Jag håller koll på marknaden och testar de flesta av dessa så kallade super-linorna. Hittills så har ingen av dem hängt med Cortlands linor ute på fältet. Jag har i skrivande stund en sådan super-lina som är under test. Linan kostar närmare 1500 kr. Den linan har hittills varit den tillverkarens bästa lina som jag har testat. Men den har inte imponerat. Fluglinor måste klara av vatten, vind, smuts, kalk, pollen mm. Sådant finns inte med i beräkningen i laboratorie-testerna.


Coatingens Betydelse


Linor som har en mjuk och sammetslen (lätt skrovlig) yta eller en hård och slät yta, vilket av dem är att föredra? En lina med en mjuk coating kan vara trevlig att se på. Den har minre rullminne under fötterna och linan kanske ligger rakare på vattnet. Ok, fine, men dessa linor skjuter betydligt sämre. En hårdare och slät coating har mer rullminne och ligger inte alltid lika rakt på vattnet. Linor med en slät och hård coating skjuter betydligt bättre än vad de med mjuk coating gör. Dessutom så behåller hårda släta linor glidet längre.

Linor som har lätt skrovlig yta drar åt sig vatten och smuts. Det gör inte linor med slät coating. När vattnet och smutsen har "gnuggats in" i porerna på linan, med hjälp av nötningen mot spöringarna, så har eländet bara börjat. Ni som skjuter mycket lina, vadar ofta, ni vet exakt vad jag talar om!


Det här är en förklaring på varför Cortlands nya linor med hårdare ytor kastar bättre, längre och under en längre tid. Man kan välja, för du kommer inte få allt. Vill du ha en lina med mjuk coating som skjuter dåligt? Eller vill du ha en hårdare slät coating som behåller glidet längre? Den hårdare coatingen kommer att ha mer rullminne. Den mjuka coatingen kommer tappa glidet. Rullminnet som jag talar om märks av mest i kallt väder. Vanligt sommarfiske, man märker inte av det.


Jag vill inte nämna namnet på linan som jag nyligen testade. Den är tillverkad av en av de stora och kostar runt 1300 kr. När man läser på tillverkarens hemsida så förstår jag ingenting. Känner inte igen beskrivningen. Linan hade mjuk och lätt skrovlig yta, drog åt sig vatten och tappade glidet. På ren svenska, jag kan inte komma på många sämre sätt att spendera dessa 1300 kr på.

Slutklämmen om coatingen blir följande, "Man kan hålla en del människor lyckliga hela tiden och man kan hålla alla människor lyckliga en del av tiden. Man kommer aldrig kunna hålla alla människor lyckliga hela tiden."


 Slät eller skrovlig Coating?


När det gäller en slät eller en skrovlig coating, vilken fungerar bäst? Jag har inga vetenskapliga bevis för detta men har upptäckt att släta linor kastar bättre, behåller glidet längre än vad linor med skrovlig coating gör. Min förklaring till detta är att smuts, pollen, alger mm fastnar lättare på en skrovlig ojämn yta. Smutsen lägger sig i porerna som blir svår att komma åt. Vatten och medföljande smuts kommer att gnuggas in i linans ojämnheter med hjälp av spöringarna. När vattnet har nått dit så har din lina skjutit färdigt för den dagen. Bli inte förvånad om det sker inom loppet 15 minuter. Det händer även med linor som kostar över tusenlappen.


En del av er har ju testat "Sharkskin-linorna". Teoretiskt så har de ju lägre friktion eftersom hela linans yta inte har kontakt med spöringarna. Ute i verkligheten så upptäckte många att det samlades vatten och smuts i dessa skapade porer. Helt plötsligt så hade de en "smutsmagnet" som tappade glidet helt. Att linan dessutom hade nött av huden på fingrarna, det fick man på köpet!
Ett exempel av många på att fluglinors verkliga friktion måste testas ute i verkligheten.


444 Classic-Serien


Den där eviga 444 Classic-serien som har funnit med i 60 år, en del frågar sig "utvecklas inte Cortland?"

Här gör många helt fel analys! Vi vänder på det, varför byter de "hajpade" varumärkena regelbundet ut sina linprogram? Svaret är enkelt, de är inte populära längre, de har tappat i försäljning. Att tillverka produkter som håller över flera decennier, som tillhör de bäst säljande i världen, det är ett mått på kvalitet om något!
444-Serien, med linor som Peach, SL och Moderns Trout tillhör det översta skiktet än idag. Dessa linor utmanar många av dagens populäraste fluglinor. Inte bara utmanar, de presterar bättre än många av dem.

Jag har sett kunder som började fiska med en 444 Peach. När de testar linan igen efter 20 år så kan man inte ta fel på deras förvåning.


Kastteknikens Betydelse


Ett faktum som man måste förhålla sig till är att en del fluglinor kastar bättre än andra. Det krävs en god kastteknik och erfarenhet för att kunna avgöra när en fluglina är bättre än andra. Jag ser än idag erfarna flugfiskare använda allt från mediokra till rent av dåliga fluglinor. Sannolikt gör de det för att de har aldrig ägt en riktigt bra fluglina. Man kan bara veta och känna till det som man har testat.

Här kommer erfarenheten in. När en fluglina kostar runt tusen spänn och uppåt så är det inte bara att testa sig fram. Det kostar att välja fel.


Den vanligast förekommande skrönan är att en skicklig kastare kan kasta bra med vilken lina som helst. Om påståendet vore sant så kunde vi lägga ner allt utvecklingsarbete på fluglinesidan. En bra fluglina i händerna på en kompetent kastare gör underverk. Samma goda lina i händerna på en novis ger inte samma goda resultat. En skräp-lina i händerna på en kompetent kastare ger ett sämre resultat. Det är ingen slump att i samtliga pryl-sporter så använder eliten de bästa materialen som finns att tillgå.



Fluglinor > Friktion


Jag såg ett clip på Youtube där en företrädare för den största lintillverkaren i världen berättar hur de mäter friktionen på deras fluglinor. De har en maskin med en metallisk polerad yta på som de släpar linan över och mäter motståndet, friktionen. På så vis så kommer de fram till saker som "50% lägre friktion än tidigare".

Smaka på det, 50% är en väldigt hög siffra i de här sammanhangen.

Jag har länge misstänkt att detta har skett i rena laboratorium-miljöer. Detta förfarande med att släpa linan över den polerade stål-plattan säger bara en enda sak, linans friktion över den polerade stål-plattan. Ingenting annat. Testformen är helt irrelevant.

Fluglinor utsätts för vatten, kalk, alger, pollen, solstrålar mm. Linan går dessutom i vinkel mot toppöglan. Om någon tillverkare skulle nå  50% lägre friktion här så skulle man ha åstadkommit någonting helt unikt! Men icke...


Allmänt om Fluglinor


Linkontroll och linhastighet är två ord som skiljer agnarna från vetet. Med mer fart och kontroll så avslöjas bristerna och alla fluglinor är inte lika bra längre. Sedan 1984 fram till idag så har jag ägt flera hundra olika fluglinor. Jag har testat ännu fler. Utöver detta så har jag en genuin erfarenhet av att "klippa o klistra" s.k custom-linor. Detta ger ger en god förståelse över hur olika delar av linan påverkar kasten. Det här är nödvändig kunskap som krävs för att förstå fluglinornas egenskaper. Det här är en värdefull kunskap som långt ifrån alla har.

Nästa gång du tänker köpa en ny fluglina, anlita dem som har god erfarenhet och kunskap om fluglinor. Du sparar både tid och pengar på det.


Om Backing


Backing är den tunna linan i botten av spolen som fungerar som en reserv i fall du får på fiskar som gör längre rusningar. Backing-linor med fräna skarpa färger har ett syfte, det ska se coolt ut med den skarpa färgen på rullen.
Bra att veta, backing-linor i skarpa färger som knallgul eller skarpt orange färgar lätt av sig på fluglinor av ljusare färger. Av denna anledning så har jag gått över till att använda vita och svarta  backing-linor. En del svarta backing-linor färgar av sig.


En bra Fluglina


En bra fluglina är en lina som har för ändamålet rätt vikt, rätt klumplängd, bra linprofil (tapering) och det viktigaste av allt, en bra coating (plast). Även om det finns personliga preferenser så handlar det inte om tycke och smak. En del fluglinor kastar helt enkelt bättre än andra, oavsett vad man tycker. Det är fakta som man kan testa och mäta fram.

Det spelar ingen roll vad en fluglina väger eller hur den är taperad om coatingen inte håller måttet. En lina med dålig coating kommer alltid vara en sämre presterande fluglina. Ingen kastteknik i världen kan ändra på det, vilket en del påstår. En skröna helt enkelt.


En dålig Fluglina


Att fiska med billiga undermåliga fluglinor är bortkastad tid. Extra korkat blir det om man har ett premium-spö med en dålig lina.
Jag har sett det ett antal gånger där någon försöker flugfiska med ett billigt set som kommer med en usel fluglina.
Hur ska man kunna lära sig att kasta när grejerna som man jobbar med inte fungerar? Bortkastad tid.

Det är möjligt att nå god kastprestanda med billigare spön om de kombineras med rätt typ av lina.
Ett spö för 11 000 kr med en medioker fluglina är som bäst en medioker kombination. Man kan inte fuska med fluglinor.


Jag kan också råda er att vara försiktiga med att köpa linor på ebay och likande sajter. Kvaliteten på det ni får kan variera kraftigt. På dessa sajter så har det förekommit fluglinor som är över 20 år gamla. Man kan se det på vilken förpackning linorna har.


Pris vs. Prestanda


Låt inte fluglinans pris övertyga dig om dess förträfflighet. Du kan också ha köpt en riktigt bra lina som du använder på fel ställe eller på ett felaktigt sätt. Att en lina kostar mycket eller säljer bra är ingen garant för att det är en bra fluglina. De fluglinor som säljer bra har ett starkt varumärke och/eller en bra marknadsföring i ryggen. Historiskt så finns det exempel på fluglinor som har sålt väldigt bra men som har haft väldigt medioker kastprestanda. Det finns sådana i nutid också.


Flugline-tester


Det har inte gjorts ett enda seriöst test på fluglinor i Sverige. Det kommer troligen inte att ske heller. Först och främst så är det rent praktiskt knepigt att genomföra. Man måste få ihop en erfaren stab som har goda kunskaper inom kastteknik. Ett test måste göras av fristående personer som inte har några lojaliteter åt något håll. Fiskemagasinen kan inte göra det, de lever på reklampengar och de kommer inte att bita den hand som föder dem. Bedömningen kommer bli väldigt knepig, när är en fluglina bra? Ska det vara den ultimata kompromissen eller specialist-linan som är optimerad för sitt ändamål? Nu fick du lite att fundera över.


Lina för Underhandskast


En lina för underhandskast kan delas upp i två delar, kastvikt och skjutlina. Kastvikten måste vara rätt och av rätt längd för ändamålet. Detta måste kombineras med en runningline av god kvalitet. Det är runninglinens kvalitet som slutligen avgör hur bra linan kommer att fungera. Skjutlinan måste vara hal, flytande och trasselfri. Som linor av WF-typ så fungerar både Trout Boss och Compact Float utmärkt till UH-kast, mycket bättre än gemene "standard WF-lina". Trout Boss och Compact-serien har samma hala typ av coating.
Som underhandslina i strömmande vatten, Trout Boss gör det med bravur, men det finns ingen av mig känd lina som rår på en Compact Float i detta avseende. Vilken kontroll!


Torrflugelinor


Linor som presenterar nätt och fint har i regel mindre mängd massa i den främre delen av linan. Det handlar oftast om linor i lägre linklasser, # 2-4. Dessa linor plaskar mindre och orsakar mindre spray när linan lyfts ur vattnet. Bra.


Nackdelen med den här typen av linor där massan har flyttats längre bak på klumpen är att de blir känsliga för vind. Den lilla massan som finns kvar i linans främre del orkar inte rulla ut flugan och tafsen. För att kompensera för detta så måste man lägga till mer kraft i kasten, vilket motverkar syftet med linans tilltänkta funktion. Jag ogillar den här lintypen skarpt och avstår från att använda dem.

Allt fiske, särskilt torrflugefiske handlar om kontroll. Det får man med en framtapering som på t ex Trout Boss och Longbelly Distance.
Linan måste rulla ut med kontroll.
Cortland Ultralight är ett exempel på en bra s.k torrflugelina! Den har fortsatt god kastprestanda.


Klumplängd


Klumpen är linans kastvikt och varierar i diameter och vikt. Klumpens längd bör vara anpassad efter fiskeplatsen och på vilket sätt du kastar och fiskar. Generellt så gäller följande, på trängre platser med begränsade utrymmen så fungerar en kort klump bäst. På öppna platser med gott om utrymme så kan man kasta längre med kontroll om klumpen är längre.


Tapering


Tapering betyder avsmalnande. En fluglina kan variera i diameter genom hela sin längd. Den förutbestämda vikten, låt oss säga 12 gram ska portioneras ut på linans längd. Beroende på var på linan vikten hamnar så ger detta linans dess profil, karaktär och tempo. Det spelar oftast mindre roll om linan har sju eller åtta fots framtapering, fyra eller sex fots bakre tapering. Det viktigaste är att linan har rätt vikt och är tillverkad av en bra plast. Utan dessa två egenskaper så är linans taperingen alltid sekundär.


Custom-Linor


En custom-lina är en kapad DT-lina som kopplas ihop med skjutlina. Fördelen med detta är att längd och vikt kan anpassas exakt efter fiskeplatsen. Man kan också välja diameter och typ av skjutlina som kan ge olika önskade effekter, även oönskade sådana. Systemet med custom-linor är i grunden väldigt bra men kräver erfarenhet och god kastteknik. Av den anledningen så låter de flesta bli.

 På tvåhandssidan ser det annorlunda ut. Så gott som samtliga använder skjutlinor, klumpar och olika spetsar.

Rengöra Fluglinan?

Om du inte rengör dina linor, läs vidare. Läs även nästa stycke.

Ska man behöva kladda med att rengöra fluglinan? Du kommer inte undan. Det här är en av de viktigaste sakerna som det slarvas något oerhört med. Fluglinor kastar som bäst när de är rena. Om du struntar i att rengöra dina linor, varför ens betala en tusenlapp för den? En smutsig premium-lina kastar lika illa som en skräplina för en billig peng.


Den snabba varianten, man fäster bakänden på linan på t ex ett träd med ett häftstift, tar en bit hushållspapper med en droppe Tiemco Line cleaner alternativt Cortlands cleaning pads och drar bakifrån och framåt upprepade gånger.
Sträck linan lätt. Låt lina "krympa tillbaka" innan du spolar på den igen.

Man kan sprida ut linan på golvet hemma och veva in den igen med papper/Tiemco. Det är inte lika bra som i exemplet ovan, men är  bättre än ingenting. Det händer att jag spolar upp linan på en spole med en batteridriven borrmaskin och vevar sedan tillbaka den med en tuss med Tiemco Line cleaner på. Det tar någon minut på sin höjd.

Djuprengöring. Spola av linan och lägg den i en skål med ljummet vatten och en skvätt Grumme Såpa. Låt ligga i en timme eller två.
Eftersom linan ska av och senare tillbaka på spolen så behöver den spolade linan större diameter. Man kan använda t ex plastpluggar som stoppas i hålen på spolen (se bild nedan, observera pluggen).
Det får inte vara några vassa föremål som skadar linan.

Att hoppa över rengöringen av linan är lika begåvat som låta bli att valla sina skidor. Dåligt glid blir slitsamt i båda fallen. Att rengöra en fluglina är någonting som alla klarar av, som tar några minuter.


Ren Fluglina?


De flesta har missförstått det här. Att kleta på ett halt ytskikt på en smutsig fluglina är helt bortkastat. Den hala ytan varar i någon minut. Sedan så är du tillbaka på ruta ett igen. Syftet med en rengöring är att skrapa av den smutsiga beläggningen!

Fäst bakänden på linan på t ex ett träd. Ta en bomullsrondell (leta i fruns sminkväska) på med någon droppe medel, dra bakifrån och framåt. Du ska nypa åt hårt mellan tumme-pekfinger men inte så hårt så att det bildas värme. Upprepa förfarandet. Då kommer du att få bort det smutsiga ytskiktet. Det hala ytskikten spelar mindre roll eftersom det varar i någon minut. Under den ytan så är fluglinan ren och kommer behålla glidet längre.


Jämför inte detta med tävlingskastarna som "badar" sina linor i Tiemco line cleaner. De har några minuter på sig att göra det längsta kastet. Dessutom så finns det bara en godkänd fluglina för tävling, som är allt annat än bra. Jämför den linan mot en Cortland Longbelly Distance så kommer ni förstå allt det andra jag har sagt om coatingens betydelse!

Varning!

pen
pen.2
bosch.1

När du spolar på en fluglina på din rulle så händer det att man använder en blyertspenna som man stoppar genom centrumhålet på spolen. Sedan så placerar pennan och spolen mellan fötterna. Vi har ju bara två händer.

Jag avråder dig att använda denna metod. Om spolhalvorna åker isär så ramlar linan av spolen och du har ett trassel som inte är av denna värld. Linan kan efter detta tvinnas till den grad så att den är oanvändbar.

Fråga efter hjälp eller använd en kort bult (M8) som du sätter fast i chucken på en batteridriven borrmaskin.

Jag använder en M8-bult som är ca 40 mm lång.